May 9, 2008

Cakap-cakap Sidang Dun Terengganu

Sidang Dun Terengganu , mesyuarat pertama penggal ke-12 telah selesai.

Antara yang sok sek-sok sek dalam sidang DUN tersebut ialah yang paling ketara, apabila hanya seorang sahaja wakil kerajaan yang berucap membahaskan ucapan terima kasih/ menjunjung kasih kepada Pengerusi MPPR yang telah merasmikan sidang DUN Terengganu.

Itu pun seorang wakil yang sangat pekat Hulunya(ct pun orang Hulu).Dalam ucapan yang singkat itu pun wakil Kuala Berang sering terbabas dalam menyebut beberapa perkataan, antara yang pailing ketara apabila beliau menyebut Lrt Minerel, sedang kan tujuan dan maksud beliau sebenar ialah hendak menyebut Lrt monorel.

Pujian patut dipuji kepada 2 adun baru PAS, terutama wakil bukit Payung yang sedikitpun tidak menunjukkan kejanggalan nya walaupun pertama kali masuk Dewan Undangan Negeri,perlu diingati, selain mewakili Bukit Payung, YB Ustaz Mohd Nor Hamzah juga membawa suara Pemuda PAS Terengganu di dalam Dewan Undangan Negeri.Kepetahan Ustaz Mohd Nor difahamkan telah mendapat pujian kakitangan kerajaan dan pemerhati sidang Dun Tersebut.Mungkin juga pengalaman beliau yang mengajar di masjid dan surau menjadikan beliau tidak gugup ketika beliau membahaskan titah Pengerusi MPPR.Seorang lagi exco yang juga dari Hulu Terengganu,iaitu Adun Hulu Telemung YB Rozi Mamat selalu tersasur didalam menjawab soalan, seketika beliau telah di tegur oleh speaker kerana bertukar antara perkataan Intensi dan inisiatif.


Namum begitu ada juga beberapa orang Adun bekas exco yang cuba-cuba mengusik nakal ketika wakil PAS menyampaikan ucapan.


Antaranya ialah Adun Ajil, ketika Wakil Bukit Tunggal menyebut soal ketiadaan bekalan air bersih di Kg Pulau Sekati, Kuala Terengganu.Adun Ajil mencelah dengan bertanya mengapa projek tersebut tidak dibuat zaman pemerintahan pas dulu, namum usikan nakal wakil Ajil itu dijawab dengan selamba oleh wakil Bukit Tunggal dengan berkata"Macamana nak Buat duit royalti telah dirompak habis" kemudian bangun wakil Wakaf Mempelam mengusik wakil Ajil dengan berkata" masih ada wakil Ajil"( ingatkan dah letak jawatan).


Menteri Besar yang baru sendiri nampak agak terbuka bila dapat menerima beberapa pandangan dan cadangan dari wakil Rhu Rendang.

Namum begitu mengikut pemerhati politik, inilah sejarah dalam Dun Terengganu yang paling dingin, mungkin kesan daripada krisis perlantikkan MB selepas PRU ke-12 Masih terasa.



Wallahu'alam





No comments: