May 19, 2008

Halatuju politik Terengganu selepas ini

Gabungan pembangkang yang dinamakan Pakatan Rakyat sudah semakin hampir untuk menakluki Putrajaya.Malah menurut satu sumber,perbincangan pembentukan kabinet juga sudah telah dirancang dengan rapi.

Dengan janji Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim,sekiranya PR menerajui Putrajaya, maka wang royalti petroleum untuk negeri-negeri yang terdapat sumber asli itu di persisiran pantainya akan dinaikan kepada 20%.
Selama ini negeri-negeri tersebut hanya mendapat 5%, kecuali Terengganu, telah ditarik dan dinafi haknya selepas negeri ini diperintah olej PAS bermula november 1999.
Kini dalam keadaan serba kekurangan untuk mentadbir negeri Darul Iman ini,Menteri Besar secara terang terangan telah merayu kepada kerajaan Pusat hari ini agar duit dana khas persekutuan itu dikembalikan semula kepada Kerajaan Terengganu seperti sebelum tahun 2000 yang lalu.
Ahmad Said tidak henti-henti merayu malahan mendedahkan kelemahan pentadbiran dan pengurusan dana khas persekutuan itu sendiri.Ianya telah digunakan tanpa mengikut acuan keperluan dan perancangan kerajaan negeri.Malahan dari dana khas itu lah diwujudkan pula wang ihsan yang digunakan untuk diagihkan secara tidak adil kepada rakyat Terengganu dan diambil kesempatan oleh Umno disemua peringkat dinegeri ini.

Ahmad Said dilihat ada sedikit kelicikan didalam hal ini, beliau sedar PM sekarang berada didalam keadaan yang sangat meruncing, kedudukannya sebagai PM sangat tergugat, tidak cukup dengan digugat oleh Pakatan Rakyat yang akan mengambilalih JPM dan PutraJaya bila bila masa sahaja, ditambah dengan serangan dalaman dari Tun Mahathir( yang kini berada diluar Umno) dan asakan dari Tengku Razaleigh yang sudah bersedia untuk menerajui Parti Keris tidak bersarung itu.
Dengan jawatan PM berpindah kepada pakatan Rakyat, Presiden Parti keris pula dirampas oleh Tengku Razaleigh, siapa lagi Pak Lah pada masa itu? Benarlah laungan Rosol Dan Geng 22 semasa keputusan MT parti keris bersetuju menerima perlantikan Ahmad said sebagai MB Terengganu dengan laungan " Pak Lah Lembek! Pak Lah Lembek!Pak lah Lembek! "( Maklumat ini telah di sampaikan oleh ADUN Paka Zakaria @ Ariffin Abdullah dalam satu perbualan spontan ).

Pada masa itu Kerajaan Terengganu sudah tidak selari dengan kerajaan pusat.Kerajaan negeri adalah kerajaan BN, kerajaan pusat adalah kerajaan PR,dengan keadaan serba kurang dan sangat miskin,mampu kah ketika itu MB Ahmad Said mentadbir Terengganu?Kerajaan pusat pula ketika itu pasti akan melaksanakan janji mereka untuk memberi semula royalti 20% kepada kerajaan Terengganu.Atas kepentingan rakyat MB Ahmad Said akan bersama-sama kerajaan pusat bagi meneruskan pemerintahannya di Wisma Darul Iman.

Ketika sebelum sidang DUN Terengganu baru-baru ini timbalan pengerusi perhubungan Umno Terengganu, Dato' Tengku Putera Awang sanggup menghubungi Pesuruhjaya PAS Terengganu bagi memastikan beliau menang sekiranya ada pertandingan dalam perlantikan Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Terengganu.Ini kan pula dalam kes halatuju untuk kepentingan rakyat, sudah tentu mereka boleh duduk semeja bagi maksud dan tujuan tersebut.

Bagaimana pula dengan Adun BN yang lain? adakah mereka akan mengikut Ahmad Said?
Ketika itu suasana politik sudah jauh berubah,bayangkan kearah mana kumpulan 12 yang dikepalai oleh Rosol?
Sebenarnya pada masa itu kuasa umno Terengganu sebenarnya dipegang oleh Tengku Putera Awang, suara Idris Jusoh selaku pengerusi perhubungan langsung tidak dipedulikan lagi.
___________________________________________________

No comments: