Jun 10, 2008

Harga ayam Naik lagi...

Minggu lepas dalam perjalanan ke Tasik Kenyir, singgah di pasar sementara Kuala Berang, pasar lama diroboh kerana buat pasar baru atas janji Deris Jusoh masa pilihanraya kecil dun Kuala Berang ogos 2004.

Pasar lama Kuala Berang dibina dalam tahun 1984 dan siap 1987, ini bermakna pasar lama itu baru berusia 21 tahun, bangunan kalau 21 tahun ni dikira masih baru, struktur binaan pasar tersebut pun masih kukuh, tapi apa daya.Pasar Kuala Berang yang siap tahun 1987 itu telah dibina oleh Syarikat RME Sdn Bhd, syarikat milik senator Roslan Awang Chik.Masa dia dapat projek tersebut arwah abang ipar beliau adalah exco iaitu Dato' Hj Abu Bakar Daud.cukup.
Saya singgah di pasar tersebut kerana anak-anak hendak makan ayam bakar, lalu saya beli 2 ekor ayam mentah untuk dibakar di tepi tasik Kenyir , Pengkalan Gawi bersama anak-anak.


Apa yang mengejutkan saya peniaga wanita yang muda dan cantik molek itu memaklumkan kepada saya ayam sudah Rm7.00 sekilo, oleh kerana saya beli 2 ekor yang beratnya 3.8 kilo

saya kena bayar RM26.60, peniaga tersebut potong 10 sen jadi RM26.50.Itu cerita minggu lepas.

Pagi ini 10 Jun 2008, saya bersama keluarga ke Marang untuk kerumah ipar kami berhampiran bandar marang, saya singgah di pasar sementara Marang( Marang pun dapat pasar baru) saya membeli seekor ayam mentah untuk dibawa kerumah beliau, ohhh!!! harga ayam RM7.50 sekilo, saya sungguh terkejut, sebab dalam masa seminggu sudah naik 50 sen.Apa sudah jadi?Semua kelam kabut, tiada kawalan. Suasana politik parti kerajaan yang tidak stabil menjadikan kerjaan juga tidak stabil dan hilang kawalan.

Ini lah Umno dan BN, mereka selama ini selalu selesa, kini dalam keadaan umno sudah terhilang kepercayaannya mereka tidak mampu mengurus dan mengawal suasana.Ini semua adalah kesan kenaikan harga minyak.

Sementara itu menurut Sinar Harian edisi Terengganu hari ini, adun bekas exco di Ajil juga semacam menrungut kerana tiada penjelasan dari pihak kerajaan tentang kenaikan harga minyak, beliau sendiri samada tidak tahu atau kerana bukan lagi organisasi kerajaan negeri.Beliau merungut kerana pengundi beliau di dun Ajil pun dah mula marah-marah.Saya nak bagi tahu Adun bekas Exco,siapa tak marah, kalau sebelum pilihanraya selalu jaja merata-rata "Tradisi Membela Rakyat" "BN akan jadi Hamba Rakyat" "BN- Perjuangan Rakyat untuk Rakyat""Cemerlang , Gemilang , Terbilang" tiba-tiba belum pun sampai 100 hari BN menang minyak dah naik 78 sen, ye 78 sen Dato', bukan 7.8sen. Rakyat mana tak marah janji bukan main lagi. Sokong dan Undi lah BN tu.....

Kenaikan Harga Minyak-Lambang Kejatuhan Abdullah Badawi

1 comment:

Anonymous said...

barangkali rakyat di hulu silap dengor kot... Yang sebenornya dia jaja moto "Tradisi Membedal Rakyat"...