Jun 6, 2008

Wakil Rakyat PAS dah potong 20%


Petang sebelum kenaikan minyak, saya terima banyak sms yang memaklumkan minyak akan naik pada malam ini,ada yang menyatakan minyak akan naik 30 sen lagi, malah ada yang sms menggambarkan minyak akan naik sebanyak RM1, namum kini kita semua sudah tahu, minyak dinaikkan lagi sebnayak 78 sen seliter menjadi RM2.70 seliter.

"Tahniah, anda dijemput ke pertolpum yang
berdekatan, pak lah hadiahkan 78 sen seliter, undilah BN" itu sms pertama yang saya terima sebelum turun ke surau bersama anak perempuan sulong saya.Saya tersenyum dan forward kepada teman-teman sesekolah saya.

Saya sebenarnya langsung tidak yakin dengan berita kenaikan harga minyak tersebut, kerana saya masih menaruh sedikit kepercayaan terhadap menteri yang membuat kenyataan 2 hari sebelum itu yang minyak paling awal pun akan dianaikan ogos.
Apakah Datuk Shahril Samad langsung tidak berbicang dengan menteri Kewangan sebelum membuat kenyataan itu, atau menteri kewangan itu sendiri membuat keputusan sendiri menaikkan harga minyak tanpa memaklumkan kepada Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.Atau mungkin juga Pak Lah telah hilang kepercayaan kepada orang lain selepas beliau jelas terhidu akan MP BN yang lompat parti nanti.
Kemudian, pelbagai saranan untuk menangani krisis kenaikan harga minyak ini, malah seorang adun bekas exco di Hulu Terengganu telah berjanji untuk memotong elaun Adun nya sebanyak 5%.Disamping itu adun bekas exco itu juga mencadangkan supaya Adun Pembangkang juga membuat pemotongan untuk kepentingan rakyat.
Suka dijelaskan disini bahawa setiap ADUN PAS sama masih Adun atau sudah pencen , mereka sudah lama membuat pemotongan sebanyak 20% untuk membantu rakyat.Pemotongan itu juga termasuk pencen exco,ini bermakna bagi yang masih Adun dan sudah pencen exco mereka membuat pemotongan 20% terhadap elaun Adun dan 20% pencen Exco.Kalau adun bekas exco tak jelas dan tak faham, sila rujuk ke Pejabat Dewan Undangan Negeri Terengganu bahagian gaji.
Jadi kepada adun yang bekas exco itu eloklah kalau betul nak potong 5%(je?),jangan jadi macam janji nak letak jawatan masa krisis MB dulu dah lah, kokok berderai-derai.


No comments: