Jul 17, 2008

15 pelajar SMASZA tidak mendapat pinjaman Yayasan Terengganu.

Baru beberapa hari lepas Menteri Besar Terengganu, Dato' Ahmad Said menjelaskan pentadbiran beliau akan berlaku menjaga kebajikan dan memastikan mendapat pendidikan yang sempurna didalam dan di Luar Negeri.

Tanpa mengira apa jua latar belakang politik, kedudukan keluarga, kerajaan negeri akan membantu semampu dan seadil mungkin rakyat negeri ini.

Tadi saya menerima email dari seorang yang tidak dikenali menyatakan bahawa 17 atau 15 pelajar sekolah menengah Agama Sultan Zainal Abidin Kuala Terengganu yang sangat cemerlang dalam peperiksaan Thanawi dan telah ditawarkan melanjutkan pelajar di universiti Azhar,Mesir telah ditolak permohonan untuk mendapat pinjaman pelajaran dari Yayasan Terengganu.Dimaklumkan juga mereka-mereka ini akan berangkat ke Mesir awal Spetember ini.

Saya menghubungi kawan saya seorang guru agama di SMAZA, beliau mengesahkan sekitar 15 orang yang ditolak permihinan pinjaman Yayasan Terengganu

Sebenarnya saya tidak pasti apa pula latarbelakang politik atau kedudukan keluarga pelajar yang ditolak permohonan pinjaman mereka ini.Mereka ini memohon untuk meminjam, bukanya minta biasiswa semacam dulu.Kenapa sukar sangat untuk meluluskan pinjaman yang digelar Pinjaman Sultan Ismail Nasiruddin Shah itu? Ini amat sekali mencemar nama baik Al-Marhum Sultan Ismail yang merupaka Nenda kepada Agong kita sekarang.

Saya rasa Dato' Ahmad Said sendiri serta Exco pendidikan juga tidak mengetahui hal ini, mungkin Pengarah dan ada segelintir pegawai di Pejabat yayasan yang mengambil tidakkan sendiri untuk memburuk nama Ahmad Said ( berpandukan kepada janji beliau).Harapan agar MB dapat membuat satu ketetapan baru bersama Pengarah Yayasan Terengganu bagi menyelesaikanya.

Atau mungkin juga Ahmad Said serta sememangnya manis di mulut sahaja, namum hakikatnya mereka tidak seperti apa yang diucapkan.

Marilah kita menjadi pemimpin yang berkerja untuk rakyat, untuk umat kita, untuk bangsa kita(Semua 15 orang pelajar itu adalah melayu).


Dato' Ahmad Said mesti mengubah suasana politik kini, langkah menjemput pimpinan PAS Terengganu ke Tingkat 16 adalah merupakan langkah yang sangat mulia dan harmonis, jadi apa salahnya selepas ini Dato' Ahmad Said bersikap lebih terbuka, lebih lunak untuk berkhidmat untuk semua rakyat Terengganu, bukan untuk berkhidmat untuk Melayu Umno semata-mata.

Ingat-ungatlah..


No comments: