Jul 23, 2008

Mari berfikir : Harakah 2 kali seminggu


Seawal penerbitan akhbar lidah rasmi PAS pertengahan 1987, Harakah diterbitan seminggu sekali, kalau tidak silap saya pada masa itu harganya ialah 70sen .

Lebih sepuloh tahun kemudian itu akhbar Harakah di terbitkan seminggu dua kali iaitu pada hari Khamis dan Isnin.Ketika itu akhbar harakah sangat laris dipasaran.

Selepas mengalami kekalahan teruk pada september 1999, sehingga BN terlepas Terengganu serta PAS dapat menambah kerusi dibeberapa negeri yang tidak terfikir sebelum itu, termasuk Pahang dan Selangor, pada tahun 2000 permit akhbar harakah 2 kali seminggu telah ditarik balik dan hanya dibenarkan diterbitkan hanya 2 minggu sekali( dari 2 kali seminggu jadi 2 minggu sekali).Pengedaranya pula dihadkan kepada ahli sahaja dan hanya boleh dipamir di premis milik PAS sahaja.

Pada masa itu rakyat sangat dahagakan berita altenatif, ruang cyber tidaklah sehebat sekarang.Kes Dato' Seri Anwar Ibrahim sedang rancak dibicarakan.bayangkanlah berita yang 2 minggu sudah berlalu baru boleh dapat dibaca di Harakah.
Akhirnya diberitakan harakah mengalami kemerosotan yang amat teruk.
Kini, sebaik sahaja selesai Pilihanraya ke-12, BN mengalami yang amat teruk, lebih teruk dari 1999 akhbar Harakah telah diberi semula permit penerbitanya dua kali seminggu.
Kelulusan penerbitan dua kali seminggu ini diterima oleh lembaga Pengarah harakah selepas permohonan yang dikemukakan oleh Lembaga pengarah Harakah sejurus selepas Pilihanraya ke-12 8 Mac 2008.Bulan Mac dibuat permohanan dan bulan Jun diberi kelulusan.
Apa yang hendak saya kemukakan disini supaya kita semua berfikir sejenak, menagapa begitu mudah kerajaan BN meluluskan permohonan Harakah?Kenapa?

Apakah kelulusan ini diperolehi hanya dengan menghantar permohonan dan membiarkan begitu sahaja lalu ianya diluluskan.?

Pada saya, inilah antara hasil permulaan yang diperolehi hasil pertemuan pimpinan kita yang dibising-bising sekarang ini.Mungkin ada yang menyatakan bahawa ini adalah andaian atau telahan saya semata-semata, namum saya tidak mungkin berkata demikian sekiranya tiada sumber yang sangat jelas perawinya dari pimpinan atasan.
Usaha-usaha sebegini sebenarnya tiadak perlulah dimaklumkan kepada pengikut,ada perkara tertentu( tidak semua) yang kita bahawan tidak perlu tahu urusan pimpinan, tetapi sebagai pimpinan ia perlu mengambil tahu tindakan yang dibuat oleh orang-orang bawahan.


Sebenarnya selepas ini ada agenda besar hendak diuruskan termasuk usaha-usaha untuk membebaskan saudara-saudara kita yang menjadi mangsa keganasan ISA, namum kini usaha ini nampak sedikit terbantut.Apakan daya.
Ingat-ingatlah

No comments: