May 28, 2009

DUN Ladang Kekal milik PAS


Mahkamah persekutuan hari ini telah mengekalkan keputusan yang dibuat oleh mahkamah tinggi Kuala Terengganu sebelum ini dengan memberi kemenangan kepada PAS di Dun Ladang.
Dengan keputusan tersebut Dato' Tengku Hassan Omar kekal sebagai Adun Ladang.
Pada 22 sept 2008 ,Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu menolak dengan kos petisyen pilihan raya yang dikemukakan BN terhadap Adun PAS Ladang, Datuk Tengku Hassan Tengku Omar.

Hakim Dato' Ramly Ali ketika membacakan keputusannya berkata, keputusan ini dicapai berikutan kegagalan pempetisyen mengemukakan bukti munasabah berhubung dakwaan bahawa kerani Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak melaksanakan tugas dalam mengendalikan kertas undi pos tersebut.

Tengku Hassan diwakili peguam Datuk Wan Abdul Muttalib Embong.

Ketua Umno cawangan Lorong Kemunting, Mahari Endut membuat petisyen bagi Dun Ladang dengan menamakan Datuk Tengku Hassan sebagai responden, melalui peguamnya dari Shafee & Co.

Petisyen berkenaan telah menamakan tiga responden iaitu Datuk Bandar Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT), Datuk Mat Razali Kassim yang bertindak sebagai pengurus pilihan raya, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Adun Ladang, Datuk Tengku Hassan Tengku Omar.


Datuk Tengku Hassan Tengku Omar memenangi dun Ladang dalam Pru ke-12 dengan majoriti tipis 31 undi,beliau mendapat undi sebanyak 6723b menewaskan calaon BN Dato' Wan Hisham bin Wan Salleh.

No comments: