May 18, 2009

Fiqrah Tok Guru 18 Mei 2009

Sedutan wawancara Tok Guru bersama harakah : 18 mei 2009

Soalan : Menyentuh apa yang Tuan Guru cakap dalam suatu ceramah di Bera, Pahang baru-baru ini, isu penyertaan dalam PAS di kalangan Ulama dan Profesional, boleh ulas lanjut?

Tuan Guru : Saya sebut di Bera malam itu bahawa penubuhan
PAS yang digagaskan dengan ulama dan profesional dengan cara
yang tiada tinggi rendah antara satu sama lain, dimana yang
menubuhkan PAS ini bukan setakat Dato' Haji Ahmad Fuad, Dr
Burhanuddin Al Helmy; termasuk juga Dr Haji Abbas Alias;
melibatkan juga Aminuddin Baki, Professor Ahmad Ibrahim;
Professor Ungku Omar. PAS juga menerima kalangan bukan
terpelajar dan juga menerima samseng kita juga terima, Nabi
juga menerima semua golongan, penyamun dan sebagainya yang
akhirnya menjadi orang Islam dan ditarbiyah dan dididik dan
mereka ini akhirnya menjadi oarng Islam yang soleh.
Inilah kejayaan kita dalam PAS sepanjang perjalan kita sebab itu kita berjaya megwujudkan satu suasana politik yang sihat. Walaupun mereka yang berasal usul Umno masuk PAS, bila masuk PAs mereka bersama dan berlaku amalan politik yang sihat, dan kita bebas dari amalan politik wang atau rasuah dan lobi yang kotor yang berlaku dalam Umno. Saya sebut juga di situ gembar-gembur yang ditimbulkan oleh pihak luar laksana mereka yang lalu di halaman rumah kita dia dengar bunyi-bunyi dia kata kita bergaduh, kita tak bergaduh sebenarnya kita susun perabvut rumah kita, itrui biasa dalam pemilihan itu bukan pergaduhan dalam parti apa
yang berlaku masing-maisng beri pandangan dan hujah dan ahli kita matang dalam menentukan dimana perubahan yang hendak kita lakukan dalam muktamar akan datang.Adunan kesemua itu sangat baik kepada PAS.



Soalan : Menyentuh muktamar, tuan guru diumumkan sekali lagi menang tanpa bertanding jawatan Presiden, mungkin ada ucapan kjepad ahli dan perwakilan?


Tuan Guru : Saya mengucapkan teriam kasih kepada semua ahli dan penyokong PAS seleuruh negara yang terus memberi kepercayaan kepada saya untuk memimpin, dan saya anggap itu
sebagai satu amanah yang sangat berat...(sambil menitiskan airmata) walaupun saya dalam keuzuran tetapi adalah tidak baik iuntuk saya melarikan diri daripada amanah yang telah
diserah ini.Saya anggap ini satu penghargaan yang sangat mulia yang diberi kepada saya dan saya janji akan tunaikan amanah ini dengan cara yang lebih baik lagi.Dan insyaAllah
saya yakin akan didukung oleh rakan-rakan yang bakal dipilih dalam muktamar nanti, dan saya percaya bahawa pemilihan ini walaupun ada yang tak dipilih atau sekalipun dipilih pada
saya itu ialah giliran menjalankan tugas dan ia bukan amalan mencantas yang berlaku dalam amalan politik parti lain.Bagi saya saya bersedia bekerja dengan semua kalangan yang
dipilih oleh muktamar, sepanjuang saya berada dalam PAS dari zaman Dato Asri Muda sehingga kini telah mendidik saya dengan semua pihak yang ada dalam PAS ini, bukan sahaja yang
dipilih dikalangan ulama atau profesional bahkan tidak ulama atau tak profesional ini pernah jadi pemimpin PAS tetapi mereka ini cukup berpengaruh dalam masyarakat, inilah yang
mengajar saya adunan yang bermacam dalam PAS ini menjadikan PAS sebuah parti yang mantap.

No comments: