May 6, 2009

Pas, Falasafah dan Perjuangan


Bentuk dan corak perjuangan Pas memang diketahui umum sejak mula diperkenalkan dalam pilihanraya umum 1959.Ianya sebuah parti berasaskan Islam.Kerana itu, falsafah dan perjuangannya pun berkisar falasafah dan perjuangan Islam. - Menuntut keadilan, menentang kemungkaran dan segala bentuk maksiat serta semua yang bercanggah dengan tuntutan Islam itu sendiri.

Berasaskan dasar itulah, Pas melalui tokoh-tokoh ulama'nya, para pemimpin dan cerdikpandai Islam menyebarkan fahaman dan perjuanganya melalui kempen-kempen pilihanraya, Syarahan, kuliah,ceramah dan dimana jua perhimpunan dan perjuampaan seumpamanya diadakan.Peranan yang dimainkan adalah merupakan peranan pendakwah untuk meneggakan Islam itu secara syumul.
Apa yang penting dalam usaha ini ialah menyebar dan menyampaikan seluas-luasnya kefahaman Islam yang syumul dan menyeru umat Islam seluruhya menuju ke jalan yang di redhai oleh Allah untuk mendapat kelebihan dan kenikmatan hidup dunia dan akhirat.

" Bahawa sesungguhnya menjadi kewajipan kepada kita sekalian bagi meneruskan perjuangan kita ini selama ianya tetap memperjuangkan dasarnya yang dinyatakan didalam Fasal 3 Perlembagaan Pas itu.Kerana berjihad dijalan Allah bagi menegakkan agamanya(Islam) adalah satu dari tuntutan Islam terhadap penganutnya" - Ustaz Hassan Shukri .Kertas Kerja Bertajuk Kefahaman kepada konsep Perlembagaan Pas dan tindakanya.
Yang telah dibentangkan di Ijtima' PAS Kedah pada 19.2.1983.


Selepas pengunduran Dato' Asri Muda Pas dituduh sedang menuju kearah merbahaya bila semangat dan kepimpinan ala Revolusi Iran menyerap kedalam pemimpin muda dan pentabiran parti.
Inilah implikasi yang timbul hasil krisis kepimpinan PAS- Asri.
Malah keadaan yang berlaku itu telah menjadikan pertadbiran dan pengurusan Pas ketika itu kelamkabut seketika dan ianya mengambil sedikit masa untuk kembali tenang.

Ketika itu juga ramai yang terus memberi wala' kepada Dato' Asri dan mengabil tindakan menyingkirkan diri dari Jamaah ini.

Beberapa peristiwa yang berlaku sepanjang krisis PAS - Asri telah banyak memberi iktibar dan pengajaran kepada ahli dan pengikut PAS ketika itu.Mereka yang jujur ikhlas berjuang untuk menegakkan matlamat Islam terus kekal membina kemusanahan yang terus akibat dari Krisis tersebut.
Ini lah tokoh-tokoh yang telah membina kembali, memberi kekuatan kepada PAS untuk terus melangkah gagah seperti apa yang kita lihat pada hari ini.Mereka bersusah payah memulihakan kemusnahan tersebut.

Mari kita kenali kepimpinan tersebut, terutama bagi yang muda dan baru dengan jamaah ini.


Pemangku Yang DiPertua Agung - Haji Yusof Rawa.

Timbalan Yang dipertua - Ustaz Fadzil Mohd Noor.

Naib YDP - Utaz Hj Abdul Hadi Awang
- Dr. Hj Abas Alias.
Ketua Ulama' - Ustaz Nik Abd Aziz Nik Mat.
Ketua Pemuda - Haji mustaffa Ali
Ketua Muslimat - Ustazah Salmah Sheikh Hussein.
Setiausaha Agung - Ustaz Hj Hassan Shukri.
Bendahari Agung - Syed Ibrahim Abdul Rahman.
Ketua Penerangan - Ustaz Nakhaie Hj Ahmad - meninggalkan PAS Dis 1989.
Ajk Kerja - Ustaz Baharuddin Latif
- Hj Zabidi Ali.
- Ustaz Yahya Othman
- Haji Hasan Ishak
- Haji Wan Abdul Muttalib Embong.

dan beberapa nama yang tidak tecatat.
Akhirnya , semoga Muktamar PAS 55 yang akan diadakan di Stadium Melawati Shah Alam nanti, merupakan medan untuk terus kita memperkukuhakan parti dan bukan nya meruntuhkan parti.Sejarah telah membuktikan bahawa dalam muktamar ke-28 1982 Yang Dipetua Agong PAS boleh meminggirkan diri sendiri selepas tergelicir dari asas perjuangan sebenar.
Selamat Bermuktamar.





1 comment:

Ahmad Abdullah said...

Salam.
Terima kasih dengan pengkisahan sejarah ini.
Bagi kami yang muda dan baru ini, info spt inilah yang kami perlukan bagi menguatkan lagi usaha-usaha kami.