May 5, 2009

Pengundi Penanti, 3 kali dalam setahun.

Pengundi Dun Penanti dalam parlimen permatang Pauh akan berhadapan dengan pilihanraya lagi.

Dalam masa setahun mereka berhadapan dengan dengan tiga kali pilihanraya. Pertama pilihanraya umum ke-12 pada 8 mac 2008, yang kedua ialah pilihanraya kecil Permatang Pauh pada 26 Ogos 2008 dan kali ketiga pula ialah bagi Pilihanraya kecil Dun Penanti pada yang akan diadakan pada 31 mei 2009 nanti.




Samada BN menyertai atau tidak, pilihanraya tetap diadakan juga sendainya ada calon bebas dan Akim yang meletakkan calon untuk bertanding.Kecuali pada hari penamaan calon hanya Datuk Dr Mansor Othman, dari PKR sahaja yang menyerahkan borang percalonan maka tiadalah proses mengundi pada 31 mei itu nanti.

Ada juga suara-suara nakal dari blogger mencadangkan agar BN meletakkan Tun Mahathir Mohamad mantan PM sebagai calon dalam pilihanraya itu nanti.Namun perlu di ingatkan bahawa Tun Mahathir tidak mempunyai kelayakan untuk bertanding di peringkat DUN di Pulau Pinang kecuali beliau telah menukar alamat permustautin di Negeri Pulau Pinang.

Pilihanraya Kecil Penanti diadakan berikutan perletakkan jawatan Adun tersebut dari PKR Fairuz Khairuddin.Ini juga bermakna sudah 3 orang wakil rakyat PKR telah meletakan jawatan dalam tempoh setahun selepas pilihanraya umum.
Sementara 3 lagi pilihanraya adalah kerana kematian YB kawasan masing-masing.

Walupun mungkin ada antara kita merasa seronok dengan pilihanraya kecil, namun seandainya acapkali diadakan pilihanraya kecil atas sebab perletakkan jawatan, dibimbangi ianya memberi kesan kepada pengundi.Tidak kena gaya, rakyat atau pengundi akan jadi muak, jemu dan menganggap ketidak kesungguhan didalam mengisi kemenangan atau boleh diistilahkan sebagai 'main-main' sahaja.


Bila perasaan demikian telah meresap kedalam kepala pengundi, untuk mengeluarkanya semula bukan suatu kerja yang mudah.Suka dicadangkan seandainya masih ada hasrat untuk meletakan jawatan dari MP atau ADUN PKR, satu kajian secara menyeluruh dan rapi bagi menilai persepsi rakyat dengan pilihanraya kecil.
- Tahniah diatas ketegasan Tuan Guru Mursyidul Am Pas, Tuan Guru Presiden dan dato' Pengarah Pilihanraya PAS Pusat , kerusi Penanti sememangnya milik PKR.

No comments: