May 20, 2009

Shabery Cheek Baru Tersedar

Belanja berjuta, negara popular, tetapi tidak memanfaatkan industri, tidak bagus juga. Begitulah pendapat Menteri Belia dan Sukan, Datuk Shabery Cheek apabila memperkatakan Piala Monsun.

Beliau tidak menolak hakikat Piala Monsun telah meletakkan Malaysia di peta dunia dalam bidang sukan antarabangsa. Tetapi beliau kurang berpuashati apabila infrastruktur yang dibina untuk kejohanan itu begitu hebat, tetapi limpahan sampingan tidak dapat dinikmati.

“Kita berbelanja banyak untuk Piala Monsun, tetapi sehingga ke hari ini saya tidak dapat melihat kemunculan komuniti sukan air selepas tamat sukan itu.

“Piala Monsun sudah hampir masuk musim ketiga, tetapi kesan sampingannya masih tidak kelihatan. Saya tidak nampak kemunculan pakar membaiki perahu, mekanik atau jurulatih dalam sukan ini. Malah, kelibat penggiat sukan perahu layar juga tidak kelihatan di laut pada waktu petang, berbeza dengan apa yang saya lihat di negara jiran dan keadaan ini amat membimbangkan saya,” katanya


Selama ini bila Adun PAS menimbulkan perkara ini didalam sidang DUN dan sentiasa disebut oleh penceramah PAS, maka Umno BN berkata ianya fitnah dan tidak tahu menilai.


Pelbagai bukti dan keluhan rakyat dibawa ke Sidang Dun namum Adun-adun BN hanya memandang sinis serta menuduh pemimpin membuat fitnah dan tidak tahu menilai hasil sebenar.



Kini selepas bertukar Kementerian, selepas tercetusnya krisis UBN Terengganu, baru bapak menteri ini tersedar. Kata orang Kelantan " Baru Khabar".

Selama ini bermati-matian bekas MB Terengganu Idris Jusoh mempertahankan kononya Pertandingan Perahu layar Piala Monsoon ini amat bermanafaat untuk perlancungan dan perniagaan di Terengganu.

Selepas beratus juta duit dibazirkan di Pulau Duyong itu, barulah Menteri merasa bimbang.Selepas Pak Lah tidak lagi menjadi Presiden Umno dan PM Malaysia barulah lahir perasaan bimbang.Selepas Patriks Lim tidak lagi berulang alik ke Kuala Terengganu barulah menteri terasa bimbang.
Selepas Pak lah menepuk-nepuk bahu seorang artis keturunan cina dalam majlis makan malam sempena sukan pembaziran tersebut barulah Shabery tersedar dan bimbang.
Kalau inilah gaya permikiran menteri kita, kalau ini lah tahap kesedaran, kalau ini intergriti menteri Malaysia dan memang ini lah Menteri Malaysia, lihatlah nanti apa sudahnya negera ini.

Duit yang dibazirkan oleh mereka ini adalah duit dana Khas Persekutuan atau sebenarnya duit royalti untuk seluruh rakyat Terengganu.

Sedarlah sebenarnya apa cara sekalipun, apa jua alasannya, apa jua pentafsirannya sesungguhnya Pertandingan Piala Monsoon ini adalah hanya memanafaatkan Patrick Badawi( pinjam gelaran yang diberikan oleh Mahatir) sahaja.

Bangkitlah Rakyat Terengganu, UBN tidak boleh diharapkan lagi.

" Dok Leh Lok Doh, Punoooooh"

1 comment:

Anonymous said...

amder gokkk..........