Jul 19, 2009

Masalah dalaman Umno Marang.

Umno Marang terus menerus mengahadapi masalah dalaman. Akibat dari itu, saptutnya Ketua Wanita Umno Marang yang dilantik sebagai senator telah dinafikan haknya.

Ketua Wanita Umno Marang ialah Toh Puan Zaitun Mat Amin, merupakan isteri kepada Dato' Muda Mamat, bekas exco kerajaan Terengganu, bekas ketua bahagian Marang, bekas calon Parlimen Marang .

Sebenarnya kedudukan Zaitun sangat tidak selesa semasa dibawah Dato' Rahman Bakar. Ini kerana Dato' Man Bakar lah orang yang telah merusakkan kerjaya politik suami beliau Dato' muda Mamat. Dato' Muda gagal mempertahankan jawatan ketua bahagian selepas dicabar sengit oleh Rahman Bakar. bermula dari situ lah dendam antara mereka berterusan dan kemudian pula Zaitun memenangi kerusi ketua Umno Marang dalam keadaan beliau di tolak ketua bahagian. Hasil kerja tikam dari belakang wanita umno terlibat menjatuhkan Rahman Bakar di tangan Yahya Khatib Mohd.
Sepatutnya Toh Puan Zaitun telah dilantik sebagai senator, namun oleh kerana Yahaya Khatib bukan orang yang selesa di sisi Ahmad Said, cadangan nama Zaitun itu telah ditolah mentah-mentah oleh Ahmad Said, disamping itu peranan Rahman Bakar yang disahkan penasihat kepada Ahmad Said juga amat besar didalam memastikan isteri Muda mamat tidak dilantik sebagai senator. Alasan lojik akal yang sangat mudah diteriama. Masa kan satu bahagian 2 Senator.
Masalah dalaman umno Marang terus berterusan, bagaimana kumpulan penyokong Rahman Bakar tetap tidak hadir setiap kali majlis yang di hadiri oleh Yahaya Katib samada majlis parti atau majlis kerajaan. Mulut Yahaya Khatib amat tidak disenangi oleh pengikut Rahman Bakar. Yahaya pakai lepas-lepas je maki Rahman Bakar didepan orang ramai termasuk pegawai Kerajaan. Terbaru dalam satu majlis Di Mercang, Marang, Yahaya dengan sinis menggelarkan ketua Umno dulu (Man Bakar) Dok Rok cetong, cap ayam, kaki tidur dll didepan pegawai kerjaan dan pegawai kanan Telekom.

Oleh itu kepada Toh Puan Zaitun, sebelum melihat atau menuduh kudis orang lain, elok sangat dilihat bisul di dalam kain yang sudah membesar dan menunggu masa untuk melentup.

No comments: