Jul 19, 2009

Pembangkang dalam Kerajaan di Terengganu.

MP Hulu dan Adun Ajil

Hakikatnya kumpulan yang menolak Datok Ahmad Said adalah golongan yang boleh dipanggil sebagai pembangkang dalam Kerajaan.Istilah ini juga sangat popular di zaman Wan Mokhtar Ahmad menjadi Menteri Besar Terengganu.


Terbaru, ahli Parlimen Hulu Terengganu, Mohd Noor Othman bersama Adun Ajil [ kedua-duanya adalah calon ketua dan timbalan ketua bahagian Hulu Terengganu.] telah hadir dalam majlis Makan durian bersama ahli Parlimen Hulu Terengganu.


Dalam majlis tersebut mohd Noor telah mendesak supaya kerajaan segerakan pembinaan Politeknik di Hulu Terengganu. Pada Februari 2008 Perdana menteri ketika itu telah menyempurnakan majlis pecah tanah Politeknik Hulu Terengganu di Kg Kuala Jeneris, Mukim Hulu Telemung, Daerah Hulu Terengganu.Terletak disebelahan sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Jeneris.

Namun begitu, tentu Mohd Noor sendiri telah mengetahui bahawa projek pembinaan pusat pengajian tersebut di Hulu Terengganu telah dibatalkan. Peruntukan untuk tujuan tersebut telah dibawa lari ke UDM mukim Tembila, Daerah Besut melalui kementerian Pengajian Tinggi pada ketika itu.


Kini Mohd Noor seolah-olah bersuara seperti pembangkang mendesak kerajaan bina segera Politeknik Hulu Terengganu di tapak yang baru di Mukim Tersat, jalan Sekayu.Mohd Noor mendakwa kawasan baru itu lebih sesuai dan menjimatkan kos pembinaan kerana tidak melibatkan kawasan bukit seperti di Kuala Jeneris.

Mohd Noor Kena faham, semasa kertas proposer untuk tujuan Projek pembinaan Politeknik Hulu Terengganu, di Kg Kuala Jeneris itu masa kan tidak diambil kira bukit-bukit di pesekitaran? Mohd Noor juga kena tahu walaupun masa Pak Lah datang pecah tanah itu beliau masih pegawai pendidikan, sudah berapa puluh ribu ringgit telah dihabiskan untuk tujuan pecah tanah? Mohd Noor kena tanya Tengku Putera apakah hakikat sebenar yang terselindung sehinggakan projek ini dibatalkan terus bukanya di tangguh-tangguh? Rosol juga mesti tanya Rozi kenapa peruntukkan untuk projek ini digunapakai untuk menyuntik UDM di Tembila, YB YB semua kena tahu ini semua, patutnya diberitahu kepada rakyat juga. Ini kerana rakyatlah yang diminta menepuk tangan kuat-kuat bila MB Idris Jusoh dan PM Pak Lah umumkan projek ini. Malang sungguh malang seandainya YB Hulu Terengganu dan YB Ajil tidak tahu kisah sebenar dibelakang pembatalan Politeknik Hulu Terengganu, patut sungguh jadi pembangkang dalam kerajaan.

No comments: