Aug 29, 2009

Lompat Parti, Adun Umno bercanggah

Sehari dua ini isu 9 orang Adun UBN di Terengganu sedang berusaha untuk melompat atau menyeberagi parti menjadi satu isu yang sangat hangat di perkatakan.

Isu ini bermula apabila sebuah portal melapurkan telah ada satu pertemuan sulit antara geng 10 dengan DS Anwar Ibrahim disebuah hotel terkemuka di Kemaman.

Menurut lapuran portal itu lagi, usaha ini agak terhalang kerana kononya tidak persetujui oleh PesuruhJaya PAS Terengganu YB Dato' Harun Taib kerana beliau dilihat lebih mesra dengan MB Terengganu sekarang.

Beberapa hari selepas itu Harun Taib menafikan tulisan portal berikut, beliau menafikan sebagai orang yang menghalang usaha tersebut.Malah beliau juga turut medakwa bahawa tidak tahu menahu dengan usaha dan perancangan tersebut.Beliau juga menjelaskan bahawa memang ada bertemu dengan DS Anwar pada awal ogos tetapi hanya untuk berceramah di atas pentas yang sama di Kemaman.Ketika pertemuan tersebut tiada pula dunyatakan oleh DSAI tetang usaha melompat parti oleh geng 10.

Kemudian, Adun Ajil Dato' Rosol Wahid juga menafikan yang beliau yang mengetuai pertemuan dengan DSAI dan beliau dengan tegas tidak berhasrat untuk meninggal Umno.Rasol mengesahkan bahawa krisis geng 10 dan Ahmad Said masih belum selesai.

Pengerusi Mara yang juga Adun Jertih DS Idris Jusoh juga menafikan yang ada kumpulan menyokong beliau sedang bersiap untuk membuat Lompatan.

Sementara itu semalam portal malaysiakini melapurkan pula, timbalan Pengerusi Umno Bahagian Besut Haji Nawi Mohamad mengesahkan bahawa beliau dan beberapa adun yang lain ada berbincang untuk melompat parti.Umno bahagian Besut di pengerusikan oleh Idris Jusoh bekas MB Terengganu yang merupakan watak yang sangat penting dalam krisis Umno Terengganu.

Sepertimana dijelaskan Nawi, tindakan untuk meninggalkan Umno bermula sejak dua bulan lalu.
Memang dua bulan yang lalu ada dakwaan menyatakan bahawa Adun Ajil Rosol Wahid juga telah menghubungi Dato' Mustafa Ali yang merupakan Pesuruhjaya PAS Terengganu ketika itu , namun dakwaan tersebut hilang begitu sahaja sehinggalah isu ini timbul semula hasil pendedahan sebuah portal yang dinyatakan tadi.

Link-link yang berkaitan :

No comments: