Nov 15, 2009

Pakatan senyap Pas, UMNO tidak berlaku

Pakatan senyap Pas, UMNO tidak berlaku

KUALA TERENGGANU – Pakatan senyap antara Pas dan UMNO tidak akan berlaku kerana Pas akan terus setia bersama Pakatan Rakyat (PR).

Naib Yang Dipertua Pas Kawasan Kuala Terengganu, Ariffin Deraman berkata, pakatan senyap disifatkannya cuba membangkitkan semula isu kerajaan perpaduan.

“Pakatan senyap ini timbul untuk membangkitkan kembali kerajaan :perpa�duan dan isu ini sudah ditutup, kita pun tiada apa-apa hubungan dengan UMNO,” katanya kepada Sinar Harian ketika dihubungi, semalam.

:Pakatan senyap mula diperkatakan apabila pensyarah Universiti Pertahanan Nasional, Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah menulis artikel bertajuk ‘Untungnya bersatu dalam senyap’ dalam blognya.

Memetik artikel berkenaan, Ridhuan menyeru agar UMNO dan Pas mencontohi pakatan senyap oleh DAP, MCA serta Gerakan yang bersama dalam satu suara sekiranya hak kaum Cina dipersoalkan.

Ariffin berkata, Pas dan UMNO tidak mempunyai apa-apa hubungan.

Pakatan senyap yang dimaksudkan penulis terbabit menunjukkan bahawa akan ‘ada sesuatu’ antara mereka sekiranya ia dilaksanakan.

“Kami akan tetap menganggap UMNO sebagai musuh politik dan bersama dengan PR, tiada hubungan dengan UMNO serta tidak pernah ada hubungan dengan parti itu,” katanya.

Mengulas berhubung perpaduan Melayu dan Islam di negara ini, beliau berkata, UMNO bertanggungjawab memusnahkan perpaduan itu.

Menurutnya, UMNO yang terbabit pelbagai penyelewengan, rasuah dan kronisme menyebabkan sebahagian besar orang Melayu hilang kepercayaan mencari alternatif terbaik demi kebaikan bangsa, agama serta negara.
* Ustaz Ariffin Deraman juga merupakan Pengarah Pilihanraya PAS Terengganu.

No comments: