Dec 15, 2009

Isteri PM berdosa tak tutup aurat – Nakhaie Ahmad

Tajuk diatas dipetik dari harakahdaily.

Petikannya berbunyi begini :
"Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Datuk Nakhaie Ahmad berkata, isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang tidak menutup aurat sebagai berdosa.

“Perbuatan seperti itu satu dosa,” katanya merujuk kepada soalan seorang peserta pada satu wacana yang dianjurkan Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri di Kelantan Trade Centre.

Itu Nakhaie yang kata, tak kiralah samada dia terperangkap dan lalu terpaksa mengeluarkan kenyataan tersebut. Yang pentingnya beliau telah berani menyebut perkataan tersebut.

Apa yang menarik dalam kenyataan beliau ialah apabila dia berkata berdosa tidak menutup aurat.Kenapa ditimbulkan perkataan tersebut, kerana sejak akhir-akhir ini seringkali berlaku salah faham terhadap perkara tersebut.Ada sesetengah dikalangan masyarakat islam hari ini ( Wanita) menanggap bahawa berdosa tidak bertudung.Sedangkan hakikat sebenarnya ialah berdosa tidak menutup aurat, bertudung adalah sebahagian daripada menutup aurat, itupun sekiranya cara bertudung itu menepati syarak.

Jadi, apabila ada yang mentafsirkan bahawa bertudung sudah menutup aurat maka ramailah yang bert-shirt lengan pendek dan memakai mini telekung.

Berbalik kepada aurat, kewajipan tersebut untuk lelaki dan perempuan Islam. Bukan sekadar hanya isteri PM, semua yang tak tutup aurat tetap berdosa, tak datin, tan seri, to' puan atau apa-apa jua gelarannya. Sesungguhnnya menutup aurat itu wajib.





.

9 comments:

al-brangi Online said...

Mungkin hati mereka 'baik'.
Ye ke?, bukan yg zahir mencerminkan apa yg didalam

Mek Ulu said...

Sebiji mempelam yang dikulitnya kelihatan buruk, sah didalamnya berulat.
Sementara makanan yg ditudung dan ditutup dengan baik dan sempurna sudah pasti tidak dihinggap oleh lalat.

Anonymous said...

doh kalu hok gini guano pullop......pergambarerr rasonyos di negeri kelate negeri bandorayo islerrrr.....http://www.youtube.com/watch?v=UmhnAw7FkNA&feature=channel

igt dok lagi cik siti dgn post tarian background zahid hamidi...hok tu ore cino..hok ni..kelate marii....dooomm...dooom...doommm...

-apa komen cik siti lepas ni....

MekUlu said...

dok kirolah kelate ko, teganung ko, mekah ko, jedah ko, dinoh ko....langgar hukum tuhe, tetap doso....dok gitu ehh?

Anonymous said...

tu mmg betull...tapi kalu nok kato kok ore cek lah dlu hok daler kaing sdiri..sbl kato ko ore...hok tu jee..kalu kita sdiri dok rok nok buat...bo lah kata kok orenya...

orelembu said...

pah kalu tok leh kato ko ore, kito kato ko lembu denge kambing ko....dok gitu ehh

orgjuga said...

Kalau lah begitu, Ayat surah Wal Ashr : Demi Masa sesungguhnya manusia itu berada dlm kerugian kecuali mereka-mereka yang pesan memesan dengan kebenaran dan pesan memesan dengan kesabaran.

Nak Pesan pada siapa? pada manusia atau pada lembu dan kerbau?.....

Anonymous said...

pesan, fitnah, nasihat, kata ke org dan seumpamanya tu suatu istilah yang berbeza....kena belajar lagi....

- orelembu : doksoh jadi lembu laa..jadi org balik biar juruhh.......

Anonymous said...

Hati baik Kalo tak tutup aurat tetap kira jahat dan penderhaka sebab dah tahu Allah wajib kan tutup aurat tapi nk gak buka aurat.