Jan 12, 2010

Siti Faridah Bertaubat di Masjid Rusila 2

BAB 2 - PENYAKIT YANG BAIK - Bah1

Sesuatu yang menimpa saya sejak beberapa masa kebelakangan ini , adalah penyakit tidak sabar menunggu ketibaan hari jumaat. Bila disetiap petang matahari masuk ke peraduanya di ufuk barat, cahaya merah beransur-ansur hilang lenyap dan berganti dengan suasana senja menjelang malam gelap gelita. Saya merasa perputaran masa seperti berjalan terlalu lambat sekali.

Mulaipada saat itu, bermulalah penyekit tidak sabar tadi bergelora dan bergolak.Setiap saat yang berlalu, menjelang tiba hari jumaat yang akan datang,seperti perjalanan binatang melata yang terlalu perlahan.Kadang kala saya seperti orang tak sedar diri, ingin dan mahu berbuat sesuatu, apa pun juga kiranya, jika boleh mempercepat tibanya hari jumaat yang sangat itu.

Walaupun ianya satu penyakit tidak sabar, namun saya selalu dan senantiasa bersyukur kehadrat Illahi Rabbi, kerana saya ditimpa dan dilanda penyakit yang baik itu.
Adakah kaum muslimin dan muslimat menyedari akan kata-kata, yang berbunyi “ Penyakit yang baik?”.Dimanakah ada sesuatu yang dinamakan penyakit yang dinilai baik atau yang dipandang baik.Ya saya menderita dengan penyakit yang baik.

Mengapa begitu ?
Bila sang surya ke peraduannya dipetang hari khamis di ufuk barat dan cahaya merah itu segera pula lenyap memasuki suasana gelap menandakan malam sudah menjelma, hati saya semakin riang dan penyakit tadi semakin berkurangan dan rasa syukur saya kepada Allah semakin bertambah tambah jua.

Sudah menjadi kebiasaan saya sejak beberapa tahun kebelakangan ini, terjaga dinihari menjelang tiba waktu subuh. Itulah sukumalam yang akhir pada setiap malam, masanya saya menunaikan sembahyang tahajjud..Lepas sembahyang Tahajjud saya cuba lagi tidur sejenak dan berapa lama kemudian saya masuk bilik mandi berkemas menanti kedatangan wakyu subuh yang sentiasa mendatangkan rasa bahagia di lubuk jiwa saya.

......bersambung.....

1 comment:

Anonymous said...

ohhh, sudah berpuluh tahun berlalu, Rusila masih tetap seperti dulu. Syabas Tok Guru, terus kan usaha murni mendidik kami.

Jgn dilayan kemucup dijalanan.