Jan 21, 2010

Siti Faridah Bertaubat di Masjid Rusila 5

BAB 2 - PENYAKIT YANG BAIK - Bah.4

Demikian juga dengan Cik hindun berserta saudaranya yang selalu berhati mulia. Orang kampung yang banyak bertanam sayur-sayuran itu, beberapakali memberikan hasil tanaman untuk saya sekeluarga dan kami memasak dan memakanya di rumah dengan kesyukuran yang maha tinggi kepada Allah yang maha esa.

Puan Zahara isteri kepada pegawai tinggi yang kayaraya dan cantik serta lawa itu, dulu ketika saya mula mengenalinya, sungguh saya telah membuat satu kesilapan besar.

Saya menyangkan puan Zahara yang selalu duduk dibarisan hadapan dalam Masjid Rusila itu, seorang wanita yang sombong, angkuh, takabbur dan tinggi hati. Oleh kerana anggapan yang demikian, bukan sahaja saya duduk berjauhan darinya, malahan saya selalu menunjuk sikap kurang berbudi bahasa kepadanya.

Tetapi kemudian saya mendapatilain sekali. Saya salah duga. Saya silap besar . Saya merasa berdosa dan meminta maaf kepadanya.
" Cik Zahara saya minta maaf yang sebesar-besarnya kepada Cik Zahara. saya telah berlaku kasar dan tidak sopan dimasa yang lalu, maafkanlah saya, kerana saya merasa berdosa dan terlalu berat bagi diri saya, jika saya tidak diberi maaf" kata saya pada suatu hari.

"Hai apa dah jadi dengan awak Cik Faridah? mengapa awak jadi begini, apa yang awak telah buat kepada saya sampai awak minta maaf macam ini sangat?" balas Puan Zahara dengan penuh sopan santun.
Hati saya semakin tersayat rasanya dengan jawapannya yang berlemah lembut itu, kemudian kemudian saya nyatakan anggapan salah terhadapnya dimasa lampau.....

Bersambung........

No comments: